تبلیغات
جاده سلامت ( ورزش ، سلامتی ، زندگی ) - نکاتی در خصوص ورزش کردن در هوای سرد ...
 
جاده سلامت ( ورزش ، سلامتی ، زندگی )
 
 


                                                                                               


هوای سرد، بعضی از مکانیسم های حسی ما رو کُند می کند. گیرنده های عصبی بدن سردتر می شوند و در نتیجه، پیام های عصبی رو هم کُندتر منتقل می کنند. به همین دلیل در سرما، پاهای ما بی حس می شوند و نمی توانیم تعادل بدن مان رو درست حفظ کنیم. اگر در هوای گرم به شدت ورزش کنیم، پیام های درد به موقع به مغز می رسند و پیش از اینکه برای بدن مشکلی ایجاد شود، شدت ورزش رو کم می کنیم اما اگر هوا سرد باشد و بدون گرم کردن، شروع به دویدن یا ورزش کردن کنیم، ممکن است که بدن هنوز در حالت بی حسی باشد و پیام های درد رو به موقع به مغز مخابره نکند و در نتیجه، انقدر با شدت ورزش کنیم که دچار جراحت شویم.


فصل زمستان به معنی در پیش گرفتن ملاحظات خاص به هنگام ورزش در هوای آزاد است. قرار گرفتن در معرض هوای سرد می تواند فعالیت خارج از خانه را برای کسی که آمادگی هوای بسیار سرد را ندارد نامطلوب یا حتی خطرناک سازد. آگاهی از علائم هشدار دهنده اولیه قرار گرفتن در معرض سرما و نحوه پیشگیری  از مشکلات مهم می باشد.


لرزیدن معمولا اولین نشانه قرار گرفتن در معرض سرما است ، چون بدن تلاش می کند گرمای خود را از طریق انقباض غیر ارادی ماهیچه ها تولید کند. این می تواند اولین هشدار باشد که بدنبال جستجوی یک پناهگاه باشید.


دو تا از خطرناک ترین مواردی که می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای سرد باشد یخ زدگی و سرما زدگی می باشند.


یخ زدگی انجماد بافت های سطحی صورت ، گوش ها ، انگشتان دست و پا است.


نکاتی که باید هر ورزشکار برای ورزش کردن د رهوای سرد به آن دقت فراوان داشته باشد : 


1. لباس مناسب بپوشید

به طور کامل و مناسب لباس بپوشید. بهتر است لباس ها را به صورت لایه ای بپوشید تا با شروع عرق ریزی و افزایش دمای بدن بتوانید چند لایه از آن را بر دارید و در صورت نیاز دوباره آن ها را بپوشید. لایه داخلی باید از پارچه ای باشد که توانایی دور کردن و جذب عرق را داشته باشد.


2. نکات ایمنی را رعایت کنید

نکات ایمنی را همیشه رعایت کنید. اگر زمین لغزنده است یا به کوهنوردی می روید کفش هایی استفاده کنید که با آن ها نلغزید. اگر ورزش های زمستانی مانند اسکی را انجام می دهید از کلاه مخصوص استفاده کنید. حتماً برنامه تمرینی و تفریحی زمان رفت و بازگشت در هوای سرد را با کسی در میان بگذارید تا در صورت نیاز اقدامات کمکی صورت گیرد.


3. کرم ضد آفتاب را در هوای سرد فراموش نکنید!

از کرم های ضد آفتاب حتی در هوای سرد نیز استفاده کنید. زیرا در هوای سرد امکان آفتاب سوختگی پوست وجود دارد.


4. آب بدن را تأمین کنید

حتی اگر تشنه نیستید، قبل، حین و بعد از ورزش در هوای سرد مایعات بنوشید.


5. مسیر باد را در نظر بگیرید

به مسیر باد نیز توجه کنید. اگر می توانید حداقل  برای نصف مدت زمان تمرین خود، پشت به مسیر باد تمرین کنید.


6. امکانات ورزشی تان را نسبت به هوا بررسی کنید

نسبت به ورزش و دمای هوا تعدیل های مورد نیاز را در لباس و وسایل ورزشی انجام دهید.


7. مراقب سرمازدگی باشید

از یخ زدگی و کاهش دمای بدن جلوگیری کنید. علامات اولیه سرمازدگی شامل بی حسی یا داشتن حس سوزنی شدن است. اگر بی حسی ادامه یافت حتماً اقدامات اولیه را انجام بدید. علائم کاهش دمای بدن شامل خستگی، عدم هماهنگی، با لکنت زبان حرف زدن و لرزش شدید است. اگر به سرمازدگی و کاهش دمای بدن مشکوک شدید، فوراً به اورژانش مراجعه کنید.


8. لباس های خیس را استفاده نکنید

لباس های خیس و عرق زده را خیلی سریع از بدن بیرون آورید تا باعث سرما و یا کاهش دمای بدن نشوند.


9. وضعیت هوا را بررسی کنید

به شرایط آب و هوایی توجه کنید. اگر هوای خیلی سرد است، ورزش در فضای بیرون می تواند خطرناک باشد. اگر هوا سرد و بارانی است گرم نگه داشتن بدن خیلی سخت خواهد بود.







نوع مطلب :
برچسب ها : ورزش کردن د رهوای سرد،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زهرا مطهری
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :