تبلیغات
جاده سلامت ( ورزش ، سلامتی ، زندگی ) - رابطه خواب با ورزش کردن
 
جاده سلامت ( ورزش ، سلامتی ، زندگی )
 
 
یکشنبه 24 آبان 1394 :: نویسنده : زهرا مطهری


رابطه بین ورزش و خواب پیچیده تر از آن است که برخی فکر می کنند. اکثریت افراد ادعا می کنند که به طور منظم ورزش نمی کنند چون خیلی خسته هستند. شاید این می تواند به عادات خواب مرتبط باشد؟ بله همینطور است.


اگر رقابتی برای تعیین این موضوع بود که کدام عادت شیوه زندگی برنده عنوان " بهترین هدفی که هرگز عملی نشده است " برنده  آن احتمالا ورزش می بود. دلیل مورد نظر ما برای انجام ورزش این است که همه می دانیم ورزش برای ما خوب است. و تحقیق هر روز فواید جدیدی را برای آن پیدا می کند. ورزش منظم سلامت قلب و فشار خون را بهبود می بخشد ، استخوان و ماهیچه می سازد ، به مبارزه بر علیه استرس و تنش عضلانی کمک می کند ، و حتی می تواند خلق و خوی را بهبود بخشد.


و یک فایده دیگر ، خواب عمیق. آیا می دانستید که ورزش می تواند به داشتن خوابی عمیق تر و طولانی تر کمک کند و در طول روز احساس هشیاری بیشتر کنید ؟ آری ، حقیقت دارد. اما نکته مهم در نوع ورزشی است که انتخاب می کنید و زمان انجام آن در طول روز نهفته است. فکر می کنید چه زمانی از روز می تواند بهترین کمک را به خواب شما بکند؟ صبح ؟ بعدازظهر؟ عصر ؟ درست قبل از خواب؟


انجام ورزش شدید درست قبل از خواب یا در حول و حوش سه ساعت مانده به زمان خواب می تواند خوابیدن را دشوارتر سازد. این موضوع باعث تعجب بسیاری از افراد می شود چون  اغلب فکر می کنند که انجام تمرینی خوب قبل از خواب احساس خستگی بیشتری  را در شما ایجاد می کند. در عمل ، ورزش شدید درست قبل از خواب ، قلب ، مغز و ماهیچه های تان را تحریک می کند – که خلاف آن چیزی است که در زمان خواب می خواهید. این کار درجه حرارت بدن تان را هم قبل از خواب بالا می برد ، که زود در خواهید یافت چیزی نیست که شما می خواهید.


                                                                             

ورزش صبحگاهی می تواند استرس را تسکین دهد و خلق و خوی را بهبود بخشد. این اثرات بدون شک به طور غیرمستقیم خواب را بهبود می بخشد. اما برای بهره مندی از فایده مستقیم کمکی که ورزش صبحگاهی به خواب می کند ، می توانید آن را با قرار گرفتن در معرض نور هوای آزاد همراه سازید. قرار گرفتن در معرض نور طبیعی هنگام صبح ، چه ورزش می کنید ، یا نمی کنید ، می تواند با تقویت چرخه خواب – بیداری بدن خواب تان را بهبود دهد.


اگر می خواهید تاثیر مستقیمی را بر خواب خوب شبانه داشته باشید ، این ورزش شدید در اواخر بعدازظهر یا اوایل عصر است که بیشترین فایده را دارد. علت آن این است که درجه حرارت بدن تان را چند ساعت قبل از خواب به بالای حد نرمال می برد ، و این کار باعث می شود درجه حرارت بدن تان درست زمانی که آماده خواب می شوید شروع به پایین آمدن کند. به نظر می رسد این کاهش در درجه حرارت بدن محرکی است که کمک می کند راحت تر به خواب بروید.


نوع تمرین شدیدی که در موردش صحبت می کنیم ورزشی قلبی عروقی است. یعنی درگیر فعالیتی شوید که در آن ضربان قلب تان را بالا نگاه می دارد و به طور پیوسته به مدت حداقل 20 دقیقه ادامه یابد. با وجود اینکه تمرین قدرتی ، کشش عضلات ، یوگا و دیگر روش های ورزش مفید هستند ، هیچکدام به فواید کمک کننده به خواب ورزش قلبی عروقی نمی رسند.


سعی کنید حداقل 20 دقیقه ورزش شدید سه یا چهار بار در هفته انجام دهید. هر نوع فعالیتی را که دوست دارید انتخاب کنید. پیاده روی ، دو آرام ، شنا ، دوچرخه سواری ، اسکی ، طناب بازی ، رقص ، تنیس – فقط آن را  بخشی از زندگی روزمره تان سازید.


اگر هر نوع بیماری جدی دارید ، اضافه وزن زیادی دارید ، یا سال هاست ورزش نکرده اید ، قبل از شروع ورزش در مورد طرح های تان با پزشک تان صحبت کنید. ورزش را آرام شروع کنید. بتدریج زمان و شدت تمرین تان را افزایش دهید ، تا بواسطه آسیب دیدگی از ورزش محروم نشوید. به یاد داشته باشید ، ورزش منظم می تواند به شما کمک کند احساس ، نگاه و خواب بهتری داشته باشید.


ارتباط ورزش – خواب

درجه حرارت هر شخصی بطور طبیعی اندکی در طول روز بالا می رود و شب هنگام پایین می آید ، و درست قبل از سحر به پایین ترین حد خود می رسد. کاهش درجه حرارت بدن ظاهرا یک محرک است که به بدن علامت می دهد الان زمان خواب است. ورزش شدید بطور موقت درجه حرارت بدن را تا حدود دو درجه بالا می برد.


بیست تا 30 دقیقه ورزش هوازی برای حفظ درجه حرارت بدن در این سطح بالاتر برای مدت چهار تا پنج ساعت کافی است ، که پس از آن درجه حرارت بدن پایین تر می آید. این درجه حرارت پایین تر بدن آن چیزی است که کمک می کند بهتر بخوابید. پس اگر پنج تا شش ساعت قبل از رفتن به خواب ورزش کنید ، در همان زمانی که درجه حرارت تان کم کم شروع به پایین آمدن می کند ، برای خوابیدن تلاش خواهید کرد. این بهترین روش به حداکثر رساندن اثرات مفید ورزش بر خواب است.


منبع : http://health.howstuffworks.com/how-to-fall-asleep1.htm

مترجم : فریدون شیرمحمدلی





نوع مطلب :
برچسب ها : خواب و ورزش،
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زهرا مطهری
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :